Daglig prioritering med ABCD-metoden

Prioriter dine opgaver
Overblik / Personlig effektivitet / Planlæg din tid / Tidsoptimering

Daglig prioritering med ABCD-metoden

Daglig prioritering

Der er ikke altid tid til at løse alle opgaver, men der er altid tid til de vigtigste opgaver. Prøv at forestil dig, at du kun havde 2 timer til rådighed i løbet af din arbejdsdag. Hvilke opgaver ville du så løse? Hvis du stiller dig selv det spørgsmål, bliver det ofte hurtigt klart, hvilke opgaver der er vigtigst lige nu og her.

Prioritering er nødvendig for at vi sikrer os, at vi altid løser de vigtigste opgaver først. Selvom vi har planlagt vores opgaver, så er vi stadig nødt til dagligt at prioritere, hvilke der er de vigtigste lige nu.

Hvis ikke vi bruger tid på at prioritere, så kommer vi måske til at starte med det forkerte. Det kan være de små opgaver, som er hurtige og nemme at få ad vejen og som hurtigt giver os følelsen af at have udrettet noget. Eller de nemme og sjove opgaver, fordi dem kan vi bedst lide.

Gør vi det, risikerer vi at komme til at løse de andre opgaverne mens de haster, eller at vi får løst opgaverne for sent.

ABCD-metoden

Her er en simpel metode, som du kan bruge dagligt inden du går i gang med at løse dine arbejdsopgaver.

Se din kalender og opgaveliste igennem. Vurder dine arbejdsopgaver og inddel dem i A-, B-, C- eller D-opgaver udfra nedenstående forklaring.

A = SKAL (arbejdsopgaver der skal løses i dag).

B = BØR (arbejdsopgaver der bør løses).

C = RART (arbejdsopgaver, som kunne være rare at få løst, men som ikke nødvendigvis har en specifik deadline endnu).

D = DELEGERES (D-opgaverne kan uddelegeres til andre. Det er ikke arbejdsopgaver, som du selv er nødt til at løse. Sørg for, at D-opgaverne bliver uddelegeret så hurtigt som muligt, så du ikke unødigt sender dine opgavetagere eller dig selv over i kvadrant 1. Hvis de kræver forklaring, så sæt tid af til det).

D = DELEGERES (D-opgaverne kan uddelegeres til andre. Det er ikke arbejdsopgaver, som du selv er nødt til at løse. Sørg for, at D-opgaverne bliver uddelegeret så hurtigt som muligt, så du ikke unødigt sender dine opgavetagere eller dig selv over i kvadrant 1. Hvis de kræver forklaring, så sæt tid af til det).

Har du opgaver du skal løse sammen med andre, kan I bruge ABCD-metoden. På den måde finder I nemt ud af, hvor I skal begynde og kan arbejde frem derefter.

Metoden er også rigtig god at bruge, hvis du er kommet bagud og en masse opgaver har hobet sig op. Del alle dine bunker op efter ABCD-metoden, og du vil hurtigt kunne få et godt overblik over, hvad der er vigtigst at få løst her og nu.

Jean & Mette

Tilføj kommentar her