Effektivt overblik

Samlet overblik
Overblik / Personlig effektivitet

Effektivt overblik

Vores underbevidsthed higer efter et overblik, fordi vi er bange for at glemme, og det er der større risiko for, hvis vi ikke har et godt overblik. Vi skaber derfor systemer mange forskellige steder for at huske. Det kan være systemer på skrivebordet, i indbakken, listen med opgaver på en blok ved siden af dig, gule lapper, noget vi husker på etc. Det er der ikke noget galt med – det er bare ikke det mest effektive.

Et effektivt overblik kan du skabe ved at samle overblikket et sted. I de fleste systemer kan du have et samlet overblik i kalender- og opgavelisten.

Det samlede overblik kan repræsentere din arbejdsdag med et fuldstændigt overblik over møder, gøremål og arbejdsopgaver.

Og når tingene ikke bliver, som du havde regnet med, så er det nemt at flytte rundt, fordi det samlede overblik fungerer som din bruttoliste, hvor du samtidig kan se hvor meget tid du har til din rådighed.

Se med i videoen her, hvor Mette på et foredrag hos Ledertid.dk fortæller hvor og hvordan du skaber et samlet overblik. https://vimeo.com/270076377.

3 ting du får ud af at have et samlet overblik:

  • Du sparer tid og ressourcer ved at du kun har ét sted at forholde dig til, og du- kan dermed arbejde mere effektivt.
  • Ved at bruge kalender- og opgavefunktionerne til arbejdsopgaver og gøremål er der mere plads i arbejdshukommelsen til selve opgaveløsningen og til det, der skaber værdi.
  • Når du får de ting ud af hovedet, som du går og husker på, frigiver det energi og giver ro.

Vi bruger ofte hovedet til at holde styr på mange opgaver, og vi stoler på, at vores hukommelse nok skal huske os på dem. Det er typisk opgaver som: Husk at spørge om, tjek, følg op på, ideer etc. Men da vi lever i et videnssamfund, hvor der er mange ting at forholde sig til hele tiden, giver det god mening i stedet at bruge de systemer vi har til rådighed.