Sådan holder du fast i din nye, gode arbejdsrutine

Skrive gode e-mails
Personlig effektivitet

Sådan holder du fast i din nye, gode arbejdsrutine

Jeg spurgte på et tidspunkt en kursist, hvad det vanskeligste var efter at have deltaget på et kursus, og svaret var ikke overraskende. ”At holde fast i de nye, gode vaner.”

Hvorfor er det ikke overraskende?

Alt nyt tager længere tid i starten og derfor kræver det viljestyrke at holde fast i en ny arbejdsrutine.

I vores daglige arbejde er der meget mere vi gør automatisk end vi regner med, og dermed bruger hjernen mindre energi. Nye arbejdsrutiner kræver mere energi, før det bliver en indarbejdet proces – en ny god vane. Jo mere man kan se, at den nye måde skaber værdi, jo nemmere får vi hjernen som medspiller.

Hvad kan du gøre?

Vi vil gerne give et bud på, hvordan du bedre kan holde fast i nye arbejdsrutiner.

  • Små steps. Det er meget svært at tage mange nye ting til sig på en gang. Udvælg i stedet 1-3 ting, som du vil begynde at arbejde med. Det kan med fordel være de nemme ting, som på kort tid kan skabe en stor værdi. Det vil motivere dig til at tage fat i flere nye ting herefter.
  • Sæt tid af. Det er vigtigt at dedikere noget tid til at implementere nye arbejdsrutiner. Brug ½ time nogle gange om ugen, hvor det kun handler om at bruge tid på at øve.
  • Få dig en ”makker”. En der ligesom dig skal have implementeret nye måder at arbejde på. Tal om hvordan det går og hold hinanden op på, at I får arbejdet med de nye redskaber.
  • Tag eks. et punkt med til hver afd. møde, som drøftes. Hvem har ikke kunnet få det til at skabe værdi, hvem har haft succes, og hvad har denne så gjort for at opnå succesen.”
  • Hvis virksomheden også er interesseret i at holde fast i nye arbejdsrutiner, så er det en rigtig god idé at udpege en eller flere ambassadører, som har ansvaret for, at ”gryden holdes i kog”, og som selv arbejder målrettet på at holde fast.
  • Opfølgning. Følg op på dig selv. Hav en opgave med reminder – gerne hver uge eller hver 14. dag. I opgaven kan du notere, hvad du er i mål med, og hvad du stadig skal have fokus på.

Autopilot

Vi gør alle det bedste vi kan, men vores hjerne er vanestyret, og kører på autopilot oftere end vi regner med, og vi kommer derfor nemt til at gøre som vi plejer uden at vi egentlig vil det. Det kræver både vedholdenhed, tålmodighed og vilje at skabe nye, gode vaner, men det betaler sig.

Rigtig god arbejdslyst!

/Jean