Sygdom og effektivitet

Sygdom og effektivitet
Personlig effektivitet

Sygdom og effektivitet

Går du på arbejde, når du er syg?

Den skønne juletid er desværre også tiden, hvor mange rammes af forkølelse eller influenza.

Nogen melder sig syge og bliver hjemme fra arbejde, men rigtig mange kæmper sig på arbejde alligevel.

En nylig undersøgelse foretaget af Megafon for TV2 fortæller at 85% går syge på arbejde. Læs mere om undersøgelsen her: 85 % af danskere går syge på arbejde.

Når vi tager syge på arbejde risikerer vi både at smitte vores kolleger, og at der går længere tid, før vi bliver raske.

Vi er ikke effektive og bruger meget længere tid på vores opgaver, fordi hjernen ikke er i topform. Vi risikerer desværre også at vi løser vores opgaver med dårligere kvalitet eller kommer til at lave fejl.

Hvorfor melder vi os ikke syge, og bliver hjemme?

Det er der flere år sager til.

  • Vi har så travlt, at vi ikke kan overskue at skulle være væk fra arbejdet.
  • Vi føler ikke, at vi er syge nok til at blive hjemme.
  • Vi får dårlig samvittighed overfor kolleger, som må overtage, hvis vi melder os syge.
  • Vi vil gerne være en loyal medarbejder, som man kan regne med.

Hvor syge er vi?

Nogen gange er vi så hårdt ramt, at vi ganske enkelt ikke kan komme ud af sengen. I de tilfælde bliver vi hjemme.

Når vi så er syge, men alligevel godt kan stå på benene, er der visse opgaver, som måske ikke kræver så meget af os, som vi godt kan løse hjemme.

Her er nogle forslag til, hvad vi med fordel kan gøre, hvis vi har mulighed for at gøre noget hjemmefra:

  • Start med at prioritere de vigtigste opgaver. Få dem løst, hvis de ikke er for komplekse – ellers få dem udsat eller uddelegeret. Brug evt. A,B,C,D metoden, som du kan læse mere om i vores blog fra marts – læs mere her abcd-metoden.
  • Løs dernæst de kortvarige opgaver, som ikke kræver meget energi. Så vil du føle dig en smule produktiv.
  • Gennemgå din indbakke og tag dig af det du kan – et svar på en e-mail kan også være, at du vender tilbage senere.
  • Sæt autosvar på din e-mail, så du forventningsafstemmer med dine omgivelser. Dermed behøver du ikke at tjekke flere gange, om der er kommet noget vigtigt.

/Jean & Mette