Nej, det er ikke et tegn på, at du er doven. Tværtimod er du mere fokuseret og arbejder mere effektivt, når du sørger for at holde pauser i løbet af dagen.

I vores blog september 2017 præsenterede vi Pomodoro teknikken, som går ud på, at man arbejder koncentreret i 25 min. for derefter at holde en pause på 3-5 minutter. Det er et særdeles effektivt redskab, og du bliver væsentlig mere effektiv.

Pause og tid

Vi hører mange, som opponerer imod de 3-5 min. pause. ”Det tror jeg ikke min chef bliver glad for”, ”Jeg har ikke tid til at holde så mange pauser”, ”Er du klar over, hvor lang tid det bliver pr. arbejdsdag?”

Men selvom pauser tager tid, så skaber de mere tid. Undersøgelser viser nemlig, at en mikropause på mellem 30 sekunder og fem minutter kan øge dit fokus med 15 pct.

Vi skal også lige huske, at selvom vi ikke holder en reel pause, så holder hjernen ”pauser” alligevel. Vi kan ikke være fokuserede konstant en hel arbejdsdag. Hjernen bliver ukoncentreret og flakker rundt, når vi har arbejdet i en længere periode. Mange kan sikkert nikke genkendende til, at mens vi sidder foran vores PC og ser produktive ud, så flyver tankerne omkring, og vi er lige væk et øjeblik.

Hvad godt gør en pause?

Hjernen restituerer og sorterer indtryk, når den holder pause.

Har du ikke prøvet at være i gang med en opgave, som på en eller anden måde drillede, og så holdt du en pause og pludselig fik du nye ideer eller tanker om, hvad du kunne gøre for at løse opgaven? Der sker simpelthen det at hjernen ubevidst arbejder videre, og dermed finder du måske løsningen samtidig med, at du holder en pause. Det er jo helt fantastisk.

I en undersøgelse foretaget af en gruppe kirurger, har man fundet frem til at pauser reducerer stresshormonerne med 33%. Andre undersøgelser viser, at pauser har gavnlig effekt på vores evne til at tænke og handle konstruktivt og har endda en positiv indflydelse på vores fysiske sundhed.

Hvad er en pause?

En pause kan være et minut, hvor du bare trækker vejret dybt, måske lukker øjnene. Det kan være minutter, hvor du rejser dig fra din plads, strækker dig, måske går lidt rundt, henter et glas vand, går udenfor. Eller det kan være, at du bruger en pause på at lave nogle gode øvelser for kroppen. Hold din pause, når du har afsluttet et telefonopkald, en opgave eller lignende.

Mange holder ikke pauser

I en undersøgelse fra 2015 foretaget af Analyse Danmark for Riberhus blev over 1.000 personer mellem 18 og 56 år spurgt om deres pausevaner, og resultatet viste, at cirka 55 pct. holdt færre en tre pauser om dagen – og dette var inklusiv frokost og toiletpauser.

Flere springer tilmed frokosten over og indtager i stedet madpakken ved skrivebordet, mens der arbejdes videre. Det er ikke sundt. Udover at hjernen ikke får en tiltrængt pause, så går man også glip af det sociale på arbejdspladsen.

Konsekvensen ved ikke at holde pauser kan være større risiko for fejl, længere tidsforbrug på vores opgaver, mindre fokus, mindre effektivitet. Ja endda rastløshed, muskelspændinger, dårligere hukommelse, søvnproblemer, forhøjet blodtryk, risiko for stress.

Flere virksomheder er ved at få øjnene op for det gode ved pauser, og blandt andet JyskeBank har indført det de kalder mikropauser i dagligdagen.

Nu hvor du har læst dette, så hold en lille pause. Reflekter over det du har læst, og beslut hvornår du vil holde den næste pause.

🙂

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. Cookies anvendes til væsentlig drift af dette websted og er allerede blevet indstillet. For at finde ud af mere om de cookies vi bruger og hvordan man sletter dem, se vengligst vores cookie- og privatlivspolitik.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close