Hjernen påvirkes af støj og lyde

Vores hjerne er designet til at larm og høje lyde er noget vi skal være opmærksomme på. Derfor kan det være svært at være koncentrerede, når vi arbejder, hvis vi er udsatte for støj, baggrundsmusik, lyden fra mennesker, telefoner osv.

Når vi spørger vores kursusdeltagere, hvad der er en af de største udfordringer i forhold til deres personlige effektivitet, svarer flertallet at afbrydelser er en af dem. Afbrydelser kan være forårsaget af andre og af os selv og har ikke nødvendigvis noget med støj at gøre, men støj og lyde er en af de afbrydelser, som ofte giver udfordringer i forhold til effektivitet.

Støj = mindre effektivitet

Situation: Du er i gang med en opgave, som kræver din fulde opmærksomhed og koncentration. Du hører en kollega gå forbi – klak, klak, klak. En anden kollegas telefon ringer – du hører lidt af samtalen. Radioen spiller musik. To kolleger har en samtale kørende ved et skrivebord, som er tæt på dig. Din koncentrationen er væk, og hver gang du mister fokus, skal du igen finde tilbage til, hvor du var kommet til i det du var i gang med.

afbrydelser

Afbrydelser har store konsekvenser for vores effektivitet. En undersøgelse foretaget af British Journal of Psychology fortæller, at det kan medføre op til 66% tab i vores effektivitet.

 

Storrumskontorer har både fordele og ulemper, men når vi taler om koncentration er det klart vanskeligere at være effektiv i et storrumskontor. Herudover påvirker det også vores humør og sågar vores helbred. WHO betegner støj som ”den vestlige plage” – læs mere her WHO

Hvad kan vi gøre for at undgå den støj, som gør os mindre effektive?

Her er nogle forslag, som du kan gøre brug af, men det kræver, at din virksomhed eller afdeling bakker op, da det indebærer aftaler, der skal være enighed om.

  • Sæt fokus på hvad konsekvensen af afbrydelser er. Når vi kender konsekvensen er det nemmere at minimere afbrydelser forårsaget af støj.
  • Aftal nogle fælles spilleregler. Eks. at man ikke holder møder ved andre skriveborde, at man går udenom der hvor der arbejdes i stedet for ind imellem skrivebordene, hvis muligt.
  • Aftal perioder, hvor der ikke spilles radio. Når der spilles radio, aftal da hvilke kanaler der spilles. Der er stor forskel på, om man hører P3 eller om man hører musik uden sang.
  • Indret arbejdspladser med stilleområder, hvor man kan gå hen, når man har mest brug for ro.
  • Brug høretelefoner, hvis du har behov for ro. Flere høretelefoner fås i dag med støjreduktion, hvor hensigten ikke er at høre musik, men at lukke støj ude.

Lyde kan også være positive

Det er ikke alle lyde, der er skadelige eller gør os ineffektive, idet forskellige lyde påvirker os forskelligt. Lydguruen Julian Treasure, beskriver i denne TED talk 4 forskellige måder, hvorpå lyd påvirker os.

Det er vores humør, velbefindende, produktivitet og helbred der i den grad bliver påvirket. Julian Treasure: The 4 ways sound affects us

Som udgangspunkt er det bedst at have ro, hvis du skal løse en opgave som kræver fokus og koncentration. Ro styrker hjernen – læs mere her dr.dk

Til gengæld kan lyde have en positiv effekt, hvis vores opgave er af mere rutinemæssig karakter eller har mange gentagelser. Der er tale om det der også kaldes hvid støj. Hvid støj er et signal der rummer alle (hørbare, i det mindste) frekvenser på en sådan måde at alle toneområder fremtræder med samme styrke. Det medfører, at man naturligt vil fokusere på de lyse toner og heraf navnet hvid støj.

Hvid støj kaldes også beroligende støj og henfører til lyde der monotont suser, hvæser, brummer – eller måske risler, hvisler, summer eller bruser.

Vi er forskellige som mennesker, og nogen finder det svært at arbejde i total stilhed. Hvis du hører til dem, som gerne vil have en eller anden form for lyd, når du arbejder, så er her her nogle bud på hvilke lyde, der er bedst, hvis du vil undgå at det går ud over din effektivitet. De er tilgængelige som apps, du kan downloade.

  1. Fuglesang

Lyden af fuglesang virker beroligende og behageligt. Lyt her: birdsong.fm

  1. Cafe mumlen

Lyde som får dig til at føle, at der er mennesker omkring dig, uden at det bliver for meget og bliver forstyrrende. Lyt her: coffitivity.com

  1. Pomodoro med musik

Hvis du har prøvet Pomodoro teknikken ved du, at du for alvor kan øge din effektivitet ved at arbejde i tidsinterval. Hvis du ikke kender Pomodoro teknikken, kan du læse om den i vores blog her: pomodoro. Du kan kombinere Pomodoro teknikken med focusatwill.com, hvor der er forskellige lyde, beregnet på at øge din effektivitet, som er nøje udvalgt ud fra forskningsresultater der viser, hvilke lyde der styrker vores fokus.

Få en smagsprøve på forskellige lyde her: Businessinsider

/Jean & Mette

 

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. Cookies anvendes til væsentlig drift af dette websted og er allerede blevet indstillet. For at finde ud af mere om de cookies vi bruger og hvordan man sletter dem, se vengligst vores cookie- og privatlivspolitik.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close