Gør noget andet i 2021, end du gjorde i 2020 – det er ikke nemt at ændre vaner!

Gør noget nyt
Personlig effektivitet / Tidsoptimering

Gør noget andet i 2021, end du gjorde i 2020 – det er ikke nemt at ændre vaner!

Vi møder rigtig mange mennesker, der har et ønske om at indarbejde nye, gode arbejdsrutiner i forhold til deres arbejdsliv. Selvom man har lysten, er det dog alligevel ikke altid så let at ændre vores adfærd og etablere nye vaner.

Adfærdsændringer

Det er ikke nok, at en vaneændring er både logisk og fornuftig. Vi er nødt til også at tale til vores følelser.

Årsagen til at det er svært, skal findes i vores hjerne.

Psykologen Daniel Kahnemann opdeler hjernen i henholdsvis system 1 og system 2. Vores hjerne bruger altså 2 forskellige måder at tænke på. Dette kaldes også at tænke hurtigt = system 1 og at tænke langsomt = system 2.

System 1

System 1 er den ubevidste, hurtigt tænkende, og intuitive del af vores hjerne. Det er her, at vi foretager valg og træffer beslutninger ved at bruge vores intuition og følelser. Her er hjernen doven, og bruger ikke særlig meget energi.

Hvis vi blev stillet spørgsmålet: Hvor mange dyr af hver art tog Moses med sig på Arken?, vil de fleste hurtigt svare ”én han og én hun”. Det rigtige svar er ”ingen”, for det var Noah, der havde arken, ikke Moses.

Det er det samme system, der kan gøre, at vi vrænger ansigt, når vi tænker på at skulle spise en citron eller ser en anden gøre det.

System 2 

Derimod er system 2 den bevidste, langsomt tænkende del af vores hjerne. Det er her, at vi overvejer, vurderer og analyserer på en systematisk måde. Det kræver meget energi og mange ressourcer at være i system 2.

Hver gang vi bliver stillet overfor en beslutning, der kræver overvejelse eller et vanskeligt regnestykke, vil vi skulle bruge system 2.

Hjernen har dog en begrænset kapacitet i system 2. 


Vi skifter mellem system 1 og 2

Når vi bliver udsat for forstyrrelser i vores hverdag, som f.eks. telefonen der ringer, eller en kollega, der forstyrrer, slår vi over i system 1, fordi det ganske enkelt tager for lang tid at agere i system 2.

Vi kan altså ikke undvære system 1, da det giver os mulighed for at spare på ressourcerne i system 2.

 

Hjælp dig selv

Hvis du vil ændre adfærd, indarbejde nye arbejdsrutiner og skabe nye gode vaner, skal du forsøge at gøre det muligt for dig selv at bruge system 1, som kræver mindre anstrengelse end system 2. Hjernen bruger nemlig mindre kapacitet i system 1, og det vil derfor være nemmere for dig at optage nye vaner, hvis du kan gøre det ved hjælp af system 1. Her har du en række eksempler:

·         Tal til følelserne – hvilken følelse/værdi vil du få ud af din nye rutine. Det vil give en dejlig følelse af ro at have en tom indbakke.

·         Brug remindere – et skilt, et billede, en påmindelse på det du vil mindes om at gøre fremadrettet.

·         Opsæt automatik – i stedet for altid at bruge standard indstillinger, så vælg dine egne. Det kunne f.eks. være at fjerne notifikationer på e-mails, så du slipper for notifikationer i form af pop-up vinduer eller lyde, der kommer frem hver gang, at du modtager en e-mail.

·         Brug tjeklister – det sparer dig tid i system 2, da du derved arbejder ud fra en færdig skabelon og derfor ikke skal tænke så meget over, hvad du mangler på et givent projekt eller opgave.

·         Gør det nemt at gøre det, som du gerne vil gøre.. og omvendt, gør det svært at gøre det, som du gerne vil undgå. Hvis du f.eks. gerne vil spise sundt, så sørg for at have frugt skåret ud, så det er nemt at gå til, og gem samtidig chokoladen langt væk, så det tager tid at finde den. På samme måde kan du tilpasse Outlook efter dit behov. Fjern de knapper, som du ikke bruger, og flyt dem du bruger ofte, så de bliver lettere tilgængelige.

Tilføj kommentar her