Hvornår har du sidst holdt en pause i hverdagen?

Mange siger, at de ikke har tid til at holde pauser i løbet af dagen. Men spørgsmålet er, om det ikke netop er pauserne, som gør, at vi igen kan fokusere og arbejde koncentreret. Og når vi taler om pauser er det ikke at tjekke e-mails, Facebook, nyheder etc., men en rigtig pause, hvor hjernen får lov til at slappe af. Når vi holder pauser arbejder vi mere effektivt og sparer tid.

Hvis vi tænker tilbage i tiden holdt vi pauser flere gange om dagen. Både planlagte formiddags- og eftermiddagspauser på arbejdet, og pauserne i løbet af dagen med at vente på bussen, køretid, ventetid generelt. I dag holder vi meget færre pauser. Vi udnytter i stedet tiden til lige at gå på nettet, besvare e-mails, tjekke Facebook eller nyheder. Det kan føles som at holde pause, men hjernen er hele tiden i aktion.

Vi får dermed ikke det mentale frirum, som vi har brug for. Det spænder ben for vores ydeevne og vores effektivitet, og kan i yderste konsekvens forårsage stress.

Vi har brug for pauserne, men fordi vi har travlt på arbejdet, fravælger vi pauserne. Vi har ikke tid til det. Det kan også være fordi vi er bange for at blive opfattet som dovne eller uengagerede, hvis vi holder for mange pauser. Der er også meget forskel på kulturen i virksomhederne. Er det okay at holde pauser eller er det ikke?pauser i hverdagen

Tag dig tid til at holde pause i hverdagen

I forhold til den kultur der er i din virksomhed, kan du prøve at tænke ind, hvordan du kan holde pauser i din hverdag.

Det kan være korte pauser, hvor du rejser dig fra din plads og henter et glas vand eller en kort gåtur måske kombineret med frokostpausen. På nogen arbejdspladser forsøger man med pauser til meditation eller en powernap

I pausen får du bearbejdet alle de indtryk, informationer og tanker vi får, og kan dermed arbejde mere effektivt og koncentreret bagefter.

Du har brug for pauser for at kunne tænke i anderledes løsninger. Pauser giver dig nyt fokus, som gør det muligt for dig at opdage eventuelle fejl i tide.

Hvor ofte tager danskerne pauser på arbejdet?

Aldrig: 4,8 procent

Sjældent: 20,0 procent

Jævnligt: 36,1 procent

Altid (hver eneste arbejdsdag): 35,6 procent

Ved ikke: 3,5 procent

Kilde: Analyseinstituttet Wilke for Avisen.dk/ 2014.

Bedre overblik og ro giver god grobund for pauser

Jo bedre overblik du har over alle dine arbejdsopgaver, møder etc., jo mere ro har du i hverdagen. Og jo mere ro, jo bedre er du til at tage dig tid til at holde pauser. Når du holder pauser, får hjernen tid til at sætte tingene i perspektiv, og du får bearbejdet den information, du ellers er ved at drukne i.

Pomodoro-teknikken

Arbejder du på et kontor som vidensmedarbejder er Pomodoro-teknikken (læs blogindlægget for september) en god måde at få holdt pauser på, hvor du samtidig øger din effektivitet og din koncentrationsevne.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. Cookies anvendes til væsentlig drift af dette websted og er allerede blevet indstillet. For at finde ud af mere om de cookies vi bruger og hvordan man sletter dem, se vengligst vores cookie- og privatlivspolitik.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close